Lampy i latarki do różnych prac

Lampy i latarki

Dobrze dobrane oświetlenie na stanowisku pracy decyduje o jej komforcie, bezpieczeństwie i mniejszym zmęczeniu wzroku. Do robót warsztatowych i na budowach stosuje się lampy przenośne zasilane przewodowo lub bateriami oraz akumulatorami do oświetlenia konkretnego miejsca lub większego obszaru.

Oświetlenie dzieli się na stacjonarne i przenośne. Stacjonarne to przede wszystkim różnego rodzaju lampy w oprawach montowane na suficie lub ścianach, przenośne to latarki i lampy przewodowe i bezprzewodowe zasilane z baterii lub akumulatorów, umożliwiające oświetlenie trudno dostępnych miejsc.

Dobrze dobrane oświetlenie na stanowisku pracy podnosi komfort pracy i bezpieczeństwie, a także przez dobre oświetlenie konkretnego miejsca pracy wzrok. W pomieszczeniach zalecane wartości natężenia światła sztucznego są następujące: magazyn – 125÷300 lx, mieszkanie – 200 lx, biuro – 400÷500 lx, sklep – 500÷1000 lx, studio – 2000 lx.

Oświetlenie punktowe

Kupując latarkę lub lampę do pracy, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, do czego ma być używana. Od zastosowania zależeć będą rodzaj źródła światła, kształt, wielkość obudowy, masa. Należy sprawdzić jej parametry świetlne i elektryczne, od których będą zależeć strumień światła i zasięg oraz czas świecenia. W wypadku zasilania akumulatorowego należy zwrócić uwagę na pojemność, czas ładowania i czas pracy. Warto sprawdzić także zakres temperatury pracy, który może wynosić 0 – 40 °C lub w pracach na zewnątrz pomieszczeń -20 – 50 °C. W warsztatach samochodowych oprócz oświetlenia ogólnego, często używa się przenośnych lamp do prac serwisowych, które umożliwią dokładne oświetlenie sprawdzanego lub naprawianego miejsca, np. pod maską w samochodzie czy w kanale. Prowadzenie kontroli i napraw pojazdu wymaga stosowania różnych lamp i latarek. Do najpopularniejszych należą:

  • Latarki nazywane prętowymi ( najbardziej uniwersalne) mają korpus w kształcie tulei, przydatne są do prac serwisowych i szybkiej kontroli. Latarka składa się z trzech podstawowych elementów: głowicy, korpusu i baterii zasilających. Głowica zawiera podzespół świecący: jeden lub kilka LED-ów osadzonych w odbłyśniku, który odbija światło jak reflektor i skupia je w wiązkę. W wersjach profesjonalnych obudowa jest aluminiowa lub z poliwęglanu. Ogniskowanie światła może być regulowane. W wersji akumulatorowej ładowarka może być umieszczona w latarce lub ma specjalną stację bazową.
  • Lampy inspekcyjne LED przewidziane są do precyzyjnego oświetlenia analizowanego miejsca w typowych pracach serwisowych i konserwacyjnych oraz naprawczych. Lampy inspekcyjne wskaźnikowe, np. w formie przypominającej długopis, nazywane penlightami, mają kilka LED, zazwyczaj 5 lub 6, umieszczonych z boku, oraz jedną na górze obudowy (latarka) i wytwarzają strumień światła 130–140 lm w wąskim kącie rozsyłu (40– 80°). Penlighty mogą mieć także źródło światła ultrafioletowego, pomocne przy wykrywaniu przecieków w układzie klimatyzacji.
  • Lampy inspekcyjne przewodowe mają więcej LED niż penlighty (zazwyczaj kilkanaście LED) i wytwarzają więcej światła (120– 330 lm) w szerszym kącie (90–120°). Oświetlają intensywnym światłem o barwie 6000– 7200 K. Uchwyt w postaci obrotowego haczyka i magnes ułatwiają mocowanie, aby oświetlić miejsce pracy. Te zaawansowane narzędzia inspekcyjne występują w wersjach z zasilaniem akumulatorowym lub przewodowym. Mogą mieć gniazdo USB do ładowania akumulatora.
  • Lampy czołowe zakładane na głowę, nazywane potocznie czołówkami, są montowane na specjalnych paskach gumowych lub bezpośrednio na kasku. Niezastąpione są tam, gdzie praca wymaga, by ręce były wolne, a miejsce oświetlone. Źródło światła stanowi szereg diod LED lub jedna o dużym strumieniu świetlnym. W zależności od konstrukcji głowica z LED-ami pochylana o kąt od 75° do 90° umożliwia skierowanie światła w wybrane miejsce i regulację ostrości. Oddzielona od paska mocującego staje się poręczną latarką. Może mieć funkcję światła ostrzegawczego na wypadek awarii i konieczności naprawy na drodze.

Lampy i latarki

HIKOKI UB18D E0; PROLINE 66186; HILTI SL 2-A22

Funkcje użytkowe, a komfort pracy

Wyposażenie lamp i latarek w kilka funkcji powoduje, że można je stosować do różnych prac. Szczególnie ważne są sposoby ich mocowania, które decydują, że mamy wolne ręce do pracy. W pracach warsztatowych przydatne będą:

  • wieszaki, które pozwolą na optymalne podwieszenie źródła światła, aby lepiej oświetlić miejsce pracy. Na przykład przy oświetleniu komory silnika przydatne będzie mocowanie lampy do maski samochodu o zmiennej długości;
  • magnesy ( zazwyczaj dwa lub cztery) umożliwiają stabilne mocowanie w dowolnym miejscu, na karoserii, pod maską samochodu czy na feldze. W połączeniu z uchwytem do latarki umożliwiają zmianę kąta jej położenia, aby optymalnie oświetlić miejsce pracy i uwolnić ręce;
  • głowica LED o zmiennym kącie ustawienia umożliwi dopasowanie kąta strumienia światła, aby optymalnie oświetlić miejsce pracy;
  • zoom zmienia szerokość wiązki światła;
  • dwa źródła światła – punktowe i oświetlacz, który może świecić także światłem przerywanym, czerwonym (funkcja alarmu);
  • czujnik ruchu powoduje włączenie lampy w momencie wejścia do pomieszczenia i automatyczne wyłączenie światła przy wyjściu, co przyczynia się do oszczędzania energii;
  • power bank – latarki z wbudowanym akumulatorem mogą zasilać także smartfon dzięki wyjściu USB.
  • gumowe pokrycie obudowy – antypoślizgowe zabezpieczenie;
  • gniazdo elektryczne – wbudowane w podstawie lamp przewodowych umożliwia dołączenie narzędzi elektrycznych.

Lampy i latarki

Akumulatorowa lampa robocza LED Trotec PWLS 15-20V. (Fot. Trotec)

Zasilanie latarek i lamp

Najwygodniej, gdy są zasilane akumulatorami lub bateriami. Przede wszystkim są używane baterie R6 lub R03 albo akumulatory tych wielkości. Akumulator może być także wbudowany na stałe. Wygodniejsze w użytkowaniu są latarki na akumulatory – wystarczy je naładować, nie trzeba pamiętać, aby mieć w zapasie baterie. Do wbudowanych na stałe wykorzystuje się zasilacze z wyjściem mikro- -USB. Liczba baterii lub akumulatorków w latarce może być różna – jedna, dwie lub cztery w zależności od napięcia źródła światła i jego mocy. W wypadku zasilania akumulatorowego warto zwrócić uwagę na pojemność, czas ładowania i czas pracy. Czas pracy dla urządzeń akumulatorowych jest podawany w godzinach dla jednego cyklu naładowania.

Lampy i latarki

MAKITA DML805; VARTA 17647; PROLINE 66181

Lampy robocze przewodowe – większe strumienie światła

W warsztatach gdzie jest gniazdo 230 V możemy korzystać z lamp przewodowych, które wytwarzają większy strumień światła i nie trzeba się martwić czy baterie lub akumulatory są naładowane. Praca w warsztacie przy samochodzie często wymaga użycia światła bezpośrednio pod maską lub podwoziem auta, dlatego przydatne okazują się lampy na długich przewodach, zazwyczaj do 5 m. Długi przewód zasilający umożliwia wygodne sięgnięcie i podświetlenie części samochodu nawet w trudno dostępnych miejscach, a dzięki wygodnemu uchwytowi na oprawie można zawiesić ją niemal w każdym miejscu. Lampa warsztatowa jest lekka i poręczna, a do tego bezpieczna w użytkowaniu w każdych warunkach. Oprawa z wytrzymałego tworzywa lub drut w formie koszyczka chroni klosz lampy przed stłuczeniem w razie upadku lampy. Źródłem światła może być LED lub żarówka halogenowa.

Lampy i latarki

Lampa warsztatowa akumulatorowa Tiross TS1906 z mocnym magnesem w uchwycie. (Fot. Tiross)

Oświetlenie do dużych powierzchni

W wielu pracach wymagane są lampy oświetlające duże powierzchnie. Przy malowaniu jest ważne, aby światło dobrze odwzorowywało kolory farb (informuje o tym wskaźnik oddawania barw CRI lub Ra). Przy takich pracach wymagane są duże strumienie światła, które wytwarzają latarnie i naświetlacze na stojakach. Ważne są odporność obudowy na uderzenia i pyłoszczelność. Latarnie i lampy tubowe wytarzają światło dookólne (360°) o zasięgu do kilkunastu metrów. Obudowy z tworzywa ABS i gumy zapewniają wodoszczelność i odporność mechaniczną.

2022-07-31

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket