Świadome gospodarowanie sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz jego odpowiednie pozbycie się to jedno. Drugą ważną kwestią jest logistyka i ostateczny recycling. Jak jest dostarczany taki sprzęt przez jedną z największych tego typu spółek w Polsce i jak ważne jest to dla naszego środowiska? O tym rozmawiamy z Marcinem Połeciem, kierownikiem Działu Logistyki REMONDIS Electrorecycling.
Redakcja: REMONDIS Electrorecycling posiada w Polsce dwa zakłady przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Jaką rolę odgrywa logistyka w działaniu całej firmy i z jakimi wyzwaniami mierzy się na co dzień?
Marcin Połeć: REMONDIS Electrorecycling obsługuje w zakresie odbiorów elektroodpadów klientów z całej Polski. Rocznie przez nasz dział przepływa kilkadziesiąt tysięcy różnego rodzaju zleceń odbioru, a każde z nich musi z ostać potraktowane indywidualnie. Nie ma dwóch takich samych dostaw z uwagi na fakt, że przewozimy odpady nieregularne, które ciężko jest niekiedy policzyć, nie wspominając już o możliwości precyzyjnego określenia ich masy przez klienta. Największym wyzwaniem naszego działu jest właściwe zrealizowanie zlecenia. Kierujemy się zasadą 7R. Przywiązujemy szczególną wagę do kwestii terminowości odbioru, kosztów i satysfakcji klienta. Planując odbiory, musimy pamiętać o wielu aspektach niezwiązanych bezpośrednio z odbieranym towarem. Czas pracy kierowców, ograniczenia tonażowe i wjazdowe do niektórych części miast, prawo pracy czy choćby samo BDO. Nasi logistycy mają wszechstronną wiedzę i doświadczenie i są w stanie rozwiązać nawet te najtrudniejsze z punktu widzenia logistyki zadania. Do naszych zadań należą także planowanie, realizacja i optymalizacja wywozów odpadów, które są w zakładzie wytwarzane w procesach demontażu elektroodpadów.
Wasza spółka stworzyła system do awizacji dostaw. Jak wpłynęło to na działanie firmy i klientów?
Gdy w 2020 r, otrzymałem od zarządu zadanie stworzenia narzędzia informatycznego usprawniającego pracę Działu Logistyki, byłem lekko przerażony. Lubię wyzwania i byłem przekonany, że takie narzędzie usprawni naszą pracę, nie miałem jednak jasnej koncepcji, jakie jej obszary można zautomatyzować, uprościć lub usprawnić za sprawą takiego systemu. Dzięki dużemu doświadczeniu w krótkim czasie udało nam się w ramach wewnętrznych ustaleń określić, jakie zadania zajmują logistykom najwięcej czasu, gdzie pojawiają się błędy lub sytuacje sporne, a także jak dzięki systemowi możemy poprawić funkcjonowanie innych procesów w spółce. System powstał w ekspresowym tempie i już od 2021 r. zastąpił w 100 proc. wszelkie inne, dotychczas stosowane rozwiązania. Spodziewaliśmy się pewnego oporu ze strony użytkowników w związku ze zmianami. Zostaliśmy jednak miło zaskoczeni zarówno przez osoby z innych działów spółki, jak i naszych klientów, którzy z zadowoleniem przyjęli nowy system. Aktualnie chyba nikt w firmie jak i poza nią nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania bez niego. System jest w 100 proc. naszym autorskim produktem, który jest sukcesywnie rozwijany, a nowe funkcje pozwalają na optymalizację pracy wszystkich działów firmy. To z kolei ogranicza koszty działalności spółki.
REMONDIS Electrorecycling zapewnia na terenie całego kraju odbiór i zagospodarowanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii od firm i instytucji, gwarantując przy tym prawidłową rejestrację i bezpieczny transport przez certyfikowanych przewoźników.
W ramach projektu DECYDUJESZ.pl odbieracie bezpłatnie z całej Polski duże AGD. Jak działa ten system?
To prawda. Wspólnie z organizacją odzysku Electro- -System stworzyliśmy unikalną w skali kraju usługę bezpłatnego odbioru sprzętu wielkogabarytowego bezpośrednio z domu dostępną dla każdego Polaka – DECYDUJESZ.pl. Jako pierwsi dostrzegliśmy potrzebę wprowadzenia takiej usługi i projekt działa na polskim rynku już od 12 lat. Z uwagi na to, że dotyczy on detalicznych odbiorów od posiadaczy odpadów, jest to niezwykle czasochłonny i dość trudny projekt. Jak już wspominałem, lubimy wyzwania i być może dlatego jako jedyni oferujemy usługę o takim zasięgu i tak wysokim standardzie odbioru w Polsce. Warto podkreślić, że to projekt potrzebny społecznie. Pozbycie się dużych elektrośmieci stanowi często problem, w szczególności dla osób starszych lub tych, które nie dysponują możliwością dostarczenia niepotrzebnej lodówki, pralki lub kuchenki do punktów zbierania. Nasze statystyki pokazują rosnące zainteresowanie odbiorem wielkogabarytowych urządzeń. W ciągu ostatnich 5 lat przyjęliśmy na DECYDUJESZ.pl ponad 80 tys. zleceń odbioru, czyli ponad 4 tys. ton zużytych urządzeń. W ostatnim czasie obserwujemy wzmożone zainteresowanie korzystaniem z usługi ze strony samorządów, sieci handlowych a także dystrybutorów sprzętu AGD.
W Dziale Logistyki mówimy: „Jeżeli nie zauważasz pracy
logistyki, to znaczy, że ta praca została wykonana dobrze.
Jeśli logistyka zacznie zawodzić, na 100 proc. to zauważysz”.
W jaki sposób można pozbyć się bezpłatnie starej lodówki, kuchenki lub pralki?
To banalnie proste. Zgłoszenie może być przesłane do nas przez wypełnienie prostego formularza na stronie www.DECYDUJESZ.pl, pod numerem telefonu 32 737 85 87 lub mailowo na adres decydujesz@remondis.pl. Pracownicy logistyki przyjmują zgłoszenie i ustalają dogodny dla zgłaszającego termin odbioru. Standardowy czas realizacji usługi wynosi do 5 dni roboczych od przyjęcia zgłoszenia i 98 proc. zleceń wykonywanych jest obecnie w terminie, co uważam za ogromy sukces, biorąc pod uwagę stopień komplikacji i rozdrobnienia odbiorów.
© 2024 InfoMarket