Efektowne podświetlenie LED sprawia, że czajniki wykonane ze szkła prezentują się bardzo stylowo. (Fot. Zelmer)
Rozwiązania funkcjonalno-techniczne dotyczą nie tylko komfortu użytkowania czy łatwości obsługi. Mają również zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i zapobiegać przypadkowym awariom sprzętu. Najważniejsze rozwiązania to:
Zaledwie kilka lat temu na polskim rynku pojawiły się czajniki wyposażone w tzw. regulację temperatury. Rozwiązanie to nadal spotykamy głównie w urządzeniach z górnej półki – także cenowej. To właśnie dzięki niemu podgrzewają one wodę do wybranej temperatury, która jest odpowiednia dla konkretnego rodzaju napoju. Wiadomo, że w tym względzie inne wymagania ma herbata biała, zielona, a inne czarna. Dlatego też tego typu rozwiązanie jest dużym ułatwieniem dla użytkowników, którzy są miłośnikami herbaty i każdą z nich chcieliby właściwie przygotować. W zależności od modelu mówimy o różnym zakresie temperatury oraz o różnym sposobie jej ustawiania – wszystko zależy od tego, jak kwestię tę rozwiązują konkretni producenci. Zazwyczaj proponują oni regulację kilkustopniową (od czterech do sześciu stopni). Użytkownik może podgrzać wodę np. do 60, 70, 80 czy 95 °C. W czajnikach wyróżniamy kilka sposobów na zmianę temperatury wody. Najczęściej stosuje się przyciski oznaczające konkretną temperaturę. Ciekawym rozwiązaniem, jest panel, na którym każdy przycisk przyporządkowany jest konkretnemu rodzajowi napoju. Naciśnięcie jednego z nich powoduje automatyczne wybranie odpowiedniej temperatury wody, np. 40, 80, 90 lub 100 °C. Dzięki temu użytkownik sam nie musi ustawiać temperatury, co ułatwia przygotowanie herbaty, kawy rozpuszczalnej, zupy czy makaronu. Do wyboru są następujące opcje: czarna herbata, zielona herbata, herbata ziołowa/owocowa, kawa rozpuszczalna i przycisk ustawienie temperatury 40 °C. W niektórych urządzeniach możemy spotkać się z płynną regulacją, dzięki której wysokość temperatury ustawia się za pomocą przycisków „+” i „–”. Nową propozycją są czajniki wyposażone w tzw. pierścienie świetlne, przyporządkowane określonej temperaturze. Na czym polega to rozwiązanie? Pierścień świetlny (stanu) umieszczony jest w podstawie urządzenia. Zmienia on kolor w zależności od tego, jak ciepła jest woda. Dzięki temu wiadomo, kiedy osiągnie ona właściwą temperaturę. Pierścień zmienia też kolor podczas ochładzania. Lampka stanu będzie migać, aż woda osiągnie żądaną temperaturę, a następnie będzie świecić światłem ciągłym. Kolor światła lampki stanu będzie się zmieniać zależnie od temperatury wody w czajniku. Kiedy wybrana temperatura zostanie osiągnięta, lampka zgaśnie. Ważną funkcją jest także podtrzymanie temperatury. Aby utrzymać przez np. 30 minut ustawioną temperaturę wody, można użyć właśnie tej funkcji. Aby ją aktywować, trzeba nacisnąć odpowiedni przycisk po naciśnięciu żądanego przycisku wstępnego ustawienia. Gdy woda osiągnie ustawioną temperaturę, specjalna kontrolka będzie informować o uruchomieniu funkcji. Aby ją wyłączyć, wystarczy ponownie nacisnąć przycisk jej wyboru lub po prostu zdjąć czajnik z podstawy. Działanie trybu utrzymywania ciepła trwa np. 30 minut. Po upływie tego czasu rozlega się np. sygnał dźwiękowy i czajnik wyłącza się samoczynnie.
Szklane czajniki mogą być wyposażone w regulację temperatury, najczęściej panel ustawień znajduje się w uchwycie lub podstawie. (Fot. Eldom)
Popularna „kranówka”, choć spełnia rygorystyczne normy, nie zawsze jest tak przezroczysta i tak pachnąca, jak zwykło się o niej mówić. Zanieczyszczenia w niej zawarte to główny powód, dla którego sięgamy po filtry – mają nam one zapewnić wodę pozbawioną szkodliwych składników, które wpływają niekorzystnie także na jej smak, zapach czy barwę. Filtrowanie zmniejsza twardość wody, co wpływa na zmniejszenie ilości kamienia kotłowego, który z czasem osadza się m.in. w czajnikach, ekspresach, żelazkach czy pralkach. To także najprostszy i najskuteczniejszy sposób na przedłużenie trwałości urządzeń AGD, które są narażone na szkodliwe działanie zbyt dużego stężenia m.in. magnezu i wapnia. Stąd na rynku tyle rozwiązań, które chronią nasze zdrowie przed tymi substancjami, jak np. dzbanki czy filtry podzlewozmywakowe.
Czajnik należy odkamieniać regularnie, przynajmniej raz na miesiąc lub kwartał. Wszystko zależy od twardości wody w naszym regionie. Bardzo „twarda” kranówka powoduje osadzanie się kamienia na dnie i grzałce czajnika w krótkim czasie (nawet po 2–3 tygodniach!). Ma to wpływ na jakość wody i jej zapach, a więc pogorsza jakość przygotowywanych napojów, herbaty czy kawy. Osad wapienny wpływa także niekorzystnie na sam czajnik i nie tylko prowadzi do nadmiernego zużycia energii, ale i może być przyczyną awarii. Dlatego tak istotne jest regularne odkamienianie czajnika. Producenci rekomendują zazwyczaj odkamienianie urządzenia co trzy miesiące, jednak w wypadku twardej wody i widocznie powstającego kamienia czynność tę należy powtarzać częściej, nawet co kilka tygodni. Odkamienianie powoduje redukcję ilości kamienia, a także wpływa na skuteczniejsze i szybsze nagrzewanie wody – co za tym idzie, mniejszy pobór energii elektrycznej.
© 2024 InfoMarket